- Home
- Inspiratie
- De Relevantie van Een 50 Jaar Oude ‘Mínder Vlees-poster’
De relevantie van een 50 jaar oude ‘Mínder vlees-poster’
Afbeelding
Klik hier voor een uitvergroting van de poster
Meer plantaardig eten is mondiaal zelfs noodzakelijk geworden
Het was eind 1974 dat de poster ‘mínder vlees mevrouw! u weet hopelijk al waarom’ werd gepubliceerd. Dat werd gedaan door Jan en Marianne Juffermans en de posters werden gedrukt door een uitgeverij in Leiden. Op de poster staan 6 argumenten met vooral de nadruk op de grote verspilling van voedsel door de groeiende vleesconsumptie: ‘1 kilo vlees kost 8 kilo landbouwproducten’. Het was een reactie op de reclame van de landelijke overheid met de slogan ‘Vlees mevrouw, u weet wel waarom’.
Steun Jan Tinbergen
Als eerste publiceerde de Volkskrant een groot artikel over de poster en er volgden vele andere publicaties. Per giro konden ze besteld worden en ze hingen toen op talloze plaatsen. Een paar weken na publicatie riep Nobelprijswinnaar Jan Tinbergen in twee andere kranten op om vlees op de bon te doen, met het oog op de mondiale voedselsituatie. Maar minister Van der Stee destijds wilde er absoluut niet aan denken. Nu is het vleesvraagstuk actueler dan ooit, o.a. vanwege de biodiversiteitscrisis en de klimaatontwrichting, en wordt ook algemeen onderkend dat minder vlees eten ook heel gezond is. Er is nu mondiaal sprake van een voedseltransitie die noodzakelijk is geworden.
Transitie Coalitie Voedsel
Op 19 november wordt in Den Haag tijdens het ‘Plant the Future Diner’ van de Transitie-coalitie Voedsel (TcV), in Perscentrum Nieuwspoort, stil gestaan bij de historie en de pioniersfase van de voedseltransitie. Door moderator Harm Edens zullen daar o.a. Jan Juffermans en Henk Schouten, de internationale producent van de vegetarische Vivera producten, geïnterviewd worden. De TcV is een samenwerkingsverband van 48 maatschappelijke organisaties en bedrijven die samen werken aan de missie ‘Een gezond leven op een gezonde planeet’. Aan het diner nemen naast de leden van de TcV ook ambtenaren, politici en wetenschappers deel die werken aan nieuw voedselbeleid.
Healthy Planet Diet
In 2019 werd door de Lancet EAT-commissie een zogenaamd win-win dieet gepresenteerd: het Planetary Health Diet. Dat dieet gaat uit van veel meer plantaardig eten en een bescheiden vleesgebruik, hetgeen goed is voor de planeet, én goed voor de mens. Dat het echt zo is blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek waarover in juni 2024 werd gepubliceerd. Het dieet maakt de kans op overlijden door onder meer kanker, hart- en vaataandoeningen en longziekten volgens de onderzoekers 30 procent kleiner. Ook leidt het tot een 29 procent lagere uitstoot van broeikasgassen en ruim 50 procent minder landgebruik voor de productie van voeding. Die informatie heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat vrijwel alle Nederlandse supermarkten en cateraars nu meewerken aan een beleid dat koerst op een veel breder aanbod van plantaardige voeding, met als concrete doelstelling: 60% plantaardige producten en 40% dierlijke producten in 2030.
Vegetarische Slager
In Nederland zijn de ontwikkelingen snel gegaan. Bijvoorbeeld ook door het werk van Jaap Korteweg, De Vegetarische Slager. Zijn vegetarische producten vielen zo goed in de smaak en vonden zoveel aftrek dat intussen via Unilever zijn producten in een groot deel van Europa te koop zijn. In het boek over Korteweg, geschreven door Jeroen Siebelink, komt de passage voor dat Jaap lang geleden op bezoek was bij Eco-centrum De Kleine Aarde in Boxtel en daar tot zijn grote verrassing een opvallende poster zag hangen; de poster die 50 jaar geleden werd uitgebracht en daar toen ook te koop was.